A DaVinci Resolve, és a DaVinci Resolve studio használatánál elég bosszantó, hogy a Linux alatt nem tudok mp4-es formátumot sem beimportálni, sem abba menteni. A program nagyon hasznos, az ingyenes verziója is sokkal többet tud. mint az ingyenes Linux alatt elérhető vágóprogramok. A Stúdió verzió pedig egyenesen szuper! Ráadásul most már Arch Linux és Fedora Linux alatt is kezeli az AMD kártyákat, így számomra is elérhető, telepíthető. Egy videót összeraktam a telepítésről. Egyedüli problémát az export és import korlátozások adják. De ez is megoldható, ha akarjuk. Nem túl kényelmes a dolog de használható.
A DaVinci Resolve és a H.264/AAC Kodekek komplex kapcsolata Linux környezetben
A DaVinci Resolve széleskörűen elismert professzionális videószerkesztő és színszabályozó "fényelő" szoftver, amelynek ingyenes verziója is elérhető. Azonban a Linuxra telepített változata speciális kihívásokkal néz szembe, különösen a H.264 videókodekkel és az AAC audiokodekkel tömörített MP4 fájlok kezelése terén. Ez a cikk bemutatja, hogy miként navigálhatunk ezekben a kérdésekben, és milyen praktikus megoldások állnak rendelkezésünkre.
Bevezetés a problémakörbe
A DaVinci Resolve a Blackmagic Design által fejlesztett, iparági színvonalnak megfelelő videószerkesztő és színszabályozó "fényelő" szoftver. Ingyenes verziója jelentős funkcionalitást kínál, de a Linux operációs rendszerre telepített változat kompatibilitási korlátozásokkal küzd. Ezek gyakran a legelterjedtebb videóformátumok, például az MP4 fájlok használatát nehezítik meg, mivel ezek gyakran H.264 kodekkel tömörített videót és AAC kodekkel tömörített hangot tartalmaznak. A Linux verziójú Resolve nem támogatja ezen kodekek használatát sem a lejátszáshoz, sem a végső rendereléshez, ami akadályt jelenthet a munkafolyamatban.
A technikai és licencelési háttér
A probléma gyökere a szabadalmaztatott technológiák és a komplex licencelési kérdések összetettségében rejlik. Biztos emlékeztek a MESA problémára, amikor több Linux disztribúció áttért egy lebutított verzióra, mert problémái adódtak a licencekkel. Ott is lett hamar megoldás...
A H.264 És AAC kodekek licencelési környezete
A H.264 (más néven AVC) és az AAC (Advanced Audio Coding) kodekek széles körben elterjedtek a multimédiás tartalmak tömörítésében. Azonban ezeket a technológiákat számos szabadalom védi, amelyeket a MPEG LA (és később a VIA LA) nevű konszern adminisztrál. Ahhoz, hogy egy szoftver jogszabályilag helyesen implementálhassa ezeket a kodekeket – különösen kereskedelmi célokra –, licencek beszerzése szükséges, ami jogdíjfizetéssel jár minden felhasználó után.
Érdekes módon az olyan nyílt forráskódú projektek, mint az FFmpeg (amely magában foglalja ezen kodekek támogatását) vagy a VLC médialejátszó, gyakran nem fizetnek ilyen jogdíjakat. Ennek oka részben az lehet, hogy ezek nem kereskedelmi termékek, vagy pedig az, hogy az egyes országok (például Franciaország) eltérően kezelik a szoftverszabadalmak jogi alapjait.
Rendben, akkor miért nem kér többet a Blackmagic Design a Linux verzióért?
Két okot érdemes megfontolni.
Az első az, hogy a legtöbb Linux szerverekkel rendelkező produkciós cég nem veszteséges kodekekkel, mint például a H.264, dolgozik - veszteségmentes kodekeket, mint például a ProRes, - használnak a simább szerkesztéshez és a maximális minőség megőrzéséhez a magasabb minőségű képekhez, és ugyanebben a minőségben szállítják a videót. A videót a vágás, a színkorrekció és a kidolgozás után tömörítik a végső kiadáshoz. Olyan tömörítetlen fájlokra van szükség, amelyek megőrzik az összes adatot a szerkesztési folyamat során. A Blackmagic Design még csak nem is árul olyan videokamerát, amely képes H.264 felvételek rögzítésére, az egész folyamatuk tömörítetlen! Feltételezem, hogy a hang esetében is hasonló a helyzet; valószínűleg PCM-ben rögzítenek, nem AAC-ben.
Még ha végül H.264 kódolást is szeretnének a stúdiók, nagy valószínűséggel nem a Resolve-ot használják erre. A munkatársaik (ezúttal a munkakörre utalok) erre a célra szolgáló szoftvert fog használni a felvételhez illő, kiváló minőségű és hatékony kódolás előállításához, a Resolve csapata pedig veszteségmentes kodekpárral fogja továbbítani a végleges anyagokat a kódolóhoz. Egyszerűen nem érdekli őket a Resolve H.264 vagy AAC kódolási támogatása.
A H.264 amúgy sincs szerkesztésre optimalizálva – még kodek implementációit megőrző az összes I-képkockát sem használja. Lassabb lesz, mint a tömörítetlen kodekek, mint például a ProRes. Ennek kevésbé van köze a fájlmérethez, inkább a kodek architektúrájához. A tömörített kodekek, mint a H.264, kis fájlméretekhez készültek. Ez akkor hasznos, ha korlátozott sávszélesség áll rendelkezésre például egy streaming szolgáltatáshoz, de nem annyira jók a szerkesztéshez. Számítási szempontból drágább egy tömörített kodek dekódolása, mint egy tömörítetlen kodeké, mint a Prores vagy az AVI. A videó lejátszása egy NLE-ben, mint például a Resolve, kevésbé "költséges" tömörítetlen kodekkel. És itt még nem is beszéltünk arról, hogy a H.264 egy veszteséges kodek .
Érdekes mód a kis fájlmérethez ragaszkodó embereknek okoz meglepetést, hogy a sokkal nagyobb állományt is gyorsan kezeli a program, ha azt megfelelő formátumban kapja - természetesen ugyanarról a videóról beszélve.
Ennek eredményeként a Resolve-felhasználóknak csak egy szűk kisebbségét érinti a támogatás hiánya.
A második ok az ár. A DaVinci Resolve korábbi megvásárlása több százezer dollárba került, mielőtt a Blackmagic Design felvásárolta. Lenyűgözően átalakították a DaVinci Resolve-ot, amely korábban csak Linux szervereken volt elérhető, macOS és Windows rendszereken is elérhetővé vált, és 1000 dolláros áron tették elérhetővé.
Aztán felvásárolták a Fusiont és a Fairlightot, szorosan integrálták őket a Resolve-ba, majd a felére csökkentették az árat . Két teljesen új specialitást adtak hozzá, és lejjebb vitték az árat ! Soha nem kínáltak előfizetést, és az ingyenes verzió funkciói elegendőek ahhoz, hogy sok felhasználó soha ne vegye meg a Studio verziót.
Studio licenc vásárlásakor azonban telepítheti a Resolve programot Windows, macOS és Linux rendszerekre. A licenc könnyen áthelyezhető, ha számítógépet vált – nem kell kapcsolatba lépnie az ügyfélszolgálattal. Sőt, ha veszel egyet a szuperdrága kameráik közül, mellé adnak egy DaVinci Resolve Studio példányt is.
A Resolve egyre nagyobb teret hódít az NLE piac számos szegmensében, ahol a Premiere Pro és az AVID évtizedek óta uralják a piacot hatékony és megfizethető opcióik révén.
A Blackmagic Design nem emelte a Resolve árát, mert ez (akár egyetlen platformon is) bonyolultabbá tenné a dolgot. Nem éri meg egy olyan probléma megoldása érdekében, amivel csak a legalacsonyabb kategóriás ügyfeleik egy kis része küzd. Azaz mi...
Szomorú valóság ez, de ez van.
Miért más a helyzet Windows és macOS alatt?
A Windows és macOS operációs rendszerekbe beépítetten tartalmaznak licencelt H.264 és AAC kodekeket. A DaVinci Resolve ezeket a rendszer által biztosított kodekeket használja, így ezen platformokon probléma nélkül dolgozhat MP4 fájlokkal. A Linux-disztribúciók gyakran tartalmaznak H.264 és AAC támogatást az FFmpeg könyvtárakon keresztül, azonban ezek a megvalósítások nem feltétlenül fedik le a kereskedelmi felhasználást jogdíjfizetéssel, ezért a Blackmagic Design nem integrálhatja őket a Resolve-ba anélkül, hogy potenciális jogi kockázatot vállalna. Nem várható el, hogy ad egy ingyenes vágóprogramot, majd a bíróságokra futkosson évtizedekig!
Gyakorlati megoldások és átalakítási lehetőségek - bemenet
Szerencsére számos megoldás áll rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik a MP4 fájlok használatát a Linuxos DaVinci Resolve-ban.
Videók átkódolása FFmpeg segítségével
Az FFmpeg egy hatékony parancssoros eszköz, amely szinte bármilyen multimédiás fájl átalakítására képes. A Linuxos Resolve-ban való használathoz érdemes a fájlokat olyan formátumba konvertálni, amelyet a szoftver problémamentesen kezel.
Ajánlott átalakítási parancs DNxHR kodek használatával:
ffmpeg -i bemeneti_fajl.mp4 -c:v dnxhd -profile:v dnxhr_hq -pix_fmt yuv422p -c:a pcm_s16le -f mov kimeneti_fajl.mov
Ez a parancs a videót DNxHR kodekkel kódolja, amely egy professzionális, szerkesztésre optimalizált formátum, és a hangot tömörítetlen PCM formátumba alakítja. A .mov konténer használata a Resolve által jól támogatott.
Megjegyzés: Az ilyen átalakítások során a fájlok mérete jelentősen megnőhetnek. Ez normális jelenség, hiszen a szerkesztéshez optimális formátumok általában kevésbé hatékonyan tömörítenek, mint a H.264, de a szerkesztési folyamat sokkal gyorsabb és stabilabb lesz tőlük. Ennek fényében érdemes megfelelő mennyiségű tárhelyet biztosítani! Hasonlításnak_ egy 100 megás MP4-ből 3,2 gigás állomány lett.
Az interneten és a SkyNet kezdeményekben sok hasonló megoldást találsz. A saját igényeidre szabhatod a minőséget és a méretet. Nekem a fenti beállítás teljesen megfelelő, így nem nagyon keresgéltem. A monitorfelvételeknél nincs nagy különbség egyik megoldás közt sem.
Kötegelt (batch) átalakítás több fájl egyszerre történő feldolgozására
Ha számos fájlt kell átalakítani, az FFmpeg parancsot bash szkripttel automatizálhatjuk. Például:
mkdir atalakitott_fajlok for f in *.mp4; do ffmpeg -i "$f" -c:v dnxhd -profile:v dnxhr_hq -pix_fmt yuv422p -c:a pcm_s16le -f mov "atalakitott_fajlok/${f%.mp4}.mov"; done
Ez a parancs az aktuális könyvtárban lévő összes MP4 fájlt átalakítja és egy atalakitott_fajlok nevű alkönyvtárba helyezi őket. Ha sok a fájl, vagy nagyok, akkor ez eltarthat egy ideig.
Tipp: ha OBS-t használsz állítsd be a felvételi paramétereket olyanra, ami megfelel az elvárásoknak. Ezzel az átalakítgatások elkerülhetőek lesznek.
AAC hang átkódolása másik formátumra
ffmpeg -i source.mp4 -c:v copy -c:a pcm_s16le source-transcoded.mov
Ilyenkor csak a hangot konvertáljuk AAC-ről PCM-re, a videót változtatás nélkül másoljuk, így bevihető Resolve-ba. Ez elvileg gyorsabb, mert a videót csak másolja, nem kódolja.
Csak hang export
Ha valami oknál fogva csak a hang kell, akkor érdemes kinyerni azt és azt felhasználni a DaVinci Resolve-ban. Illetve sok esetben a kép jól jelenik meg, a hang üres a vágóprogramban.
Hang kinyerése MP4 fájlból WAV formátumba (ajánlott DaVinci Resolve-hoz)
A WAV egy tömörítetlen hangformátum, amely ideális szerkesztéshez, mivel megőrzi az eredeti hangminőséget:
ffmpeg -i bemeneti_videofajl.mp4 -vn -acodec pcm_s16le -ar 48000 kimeneti_hangfajl.wav
- -i bemeneti_videofajl.mp4: Ez határozza meg a bemeneti MP4 fájlt.
- -vn: Ez azt jelenti, hogy "nincs videó", tehát az FFmpeg csak a hangot fogja feldolgozni.
- -acodec pcm_s16le: Ez határozza meg a hangkodeket. A pcm_s16le egy 16 bites PCM (Pulse Code Modulation) kodek, ami tömörítetlen hangot eredményez, és gyakran használják nyers hanghoz.
- -ar 48000: Ez beállítja a mintavételezési frekvenciát 48 kHz-re, ami általános a videószerkesztésben.
- kimeneti_hangfajl.wav: Ez lesz a kinyert hangfájl neve és kiterjesztése.
Egyéb hangformátumok kinyerése (opcionális)
Ha valamilyen okból más formátumra van szükséged, például kisebb fájlméret miatt, az alábbi parancsokat használhatod:
MP3 formátumba re-kódolva (magas minőség):
ffmpeg -i bemeneti_videofajl.mp4 -vn -acodec libmp3lame -q:a 0 kimeneti_hangfajl.mp3
A -q:a 0 a legmagasabb minőségű VBR (Variable Bitrate) MP3 kódolást adja, de az átkódolás miatt lassabb.
Ezeket akkor érdemes használni, ha valóban csak a hangsáv kell, ha pedig a videó is, akkor érdemesebb átkódolni az egész anyagot.
Gyakorlati megoldások és átalakítási lehetőségek - kimenet
A DaVinci Resolve nemcsak nem tud beolvasni ilyen állományokat, hanem (ami sokkal nagyobb gond) exportálni sem tud. Így ezzel a problémával is foglalkozni kell. A gyorsaság az exportnál és a kis méret vágya elég motiváló volt, hogy kissé körbejárjam a témát. Ezeket a tapasztalatokat osztom meg most.
Minőségi export és azt követő konvertálás mp4-be
A DaVinci Resolve linux alatt kissé más képet mutat, mint Windows alatt. Nincs annyiféle megoldás az exportra, csak azok, amiket nem érint a licencelési korlát. Ezek nagyon jó minőségű állományok, de igen nagy méretűek. Ahol nem jelent gondot a méret, ott ezt a megoldást ajánlom.
Ki kell választani egy export lehetőséget, amit felajánl, vagy neked szimpatikus. Alapvetően minősége messze jobb lesz, mint bármelyik megszokott tömörített állománynak, csak a technikai eltérések lesznek. Majd nekem megfelelő minőségben át kell konvertálni egy tömörített állományba. Itt érdemes kiemelni, hogy bármelyik később bemutatott pluginnél nagyobbak a lehetőségek, mert az FFmpeg konvertálót használjuk, ahol a kódolás teljesen személyre tudjuk szabni. a kicsi méret, elfogadható minőség és a nagyobb, de jobb minőség közt és a többféle enkoer közt széles a skála.
Két példát mutatok be, ami általános használatra nekem megfelelő
#!/bin/bash for f in *.mov; do [ -e "$f" ] || continue out="${f%.*}.mp4" ffmpeg -i "$f" -c:v libx265 -preset slow -crf 23 -c:a aac -b:a 192k -movflags +faststart "$out" done
- -c:v libx265 → H.265 kódolás (nagyon jó tömörítés, kisebb fájlméret, de kicsit lassabb).
- -preset slow → jobb tömörítés, lassabb feldolgozás. Ha gyors kell, átírhatod medium-ra.
- -crf 23 → minőség/bitráta szabályozás.
- Alacsonyabb szám = jobb minőség, nagyobb fájl (pl. 18-20 nagyon jó minőség).
- 23 az ajánlott alap.
- -c:a aac -b:a 192k → hang AAC 192 kbps, jó minőség.
- -movflags +faststart → a videó online lejátszásnál is azonnal indul.
Általános használatra (ha megfelel a H265 kódolás) ez teljesen jó lesz.
Ha fontos a méret, akkor ennél erősebb megoldás lehet:
#!/bin/bash # mov2mp4_small.sh # Összes MOV fájl átkódolása MP4-be közepes minőségben, legkisebb méretre for f in *.mov; do [ -e "$f" ] || continue out="${f%.*}_small.mp4" echo "Konvertálás: $f -> $out" ffmpeg -i "$f" \ -c:v libx265 -preset veryslow -crf 28 \ -c:a aac -b:a 128k \ -movflags +faststart \ "$out" done echo "Minden fájl feldolgozva."
- Korábbi (jó minőség, kis méret): -crf 23, preset slow, audio 192k
- Mostani (közepes minőség, legkisebb méret): -crf 28, preset veryslow, audio 128k
Ha speciálisabb előírások vannak a kimenettel kapcsolatban, akkor fordulj bizalommal a mesterséges intelligenciához. Pillanatok alatt megadja azokat a paramétereket, amiket érdemes lehet használni.
Külső pluginok használata a Studió verziónál
Ez a bővítmény lehetővé teszi H.264, H.265 és AV1 videók exportálását a DaVinci Resolve Studio-ból FFmpeg kódolók használatával. A bővítmény támogatja mind a CPU, mind a GPU kódolást Linuxon a VAAPI használatával. Csak le kell tölteni, majd a /opt/resolve/IOPlugins/ mappába kicsomagolni. Ezután már tud különféle formátumba is exportálni, ha az mp4 formátumot adjuk meg.
Támogatott kódolók
- H.264
- X264
- VAAP
- H.265
- X265
- VAAP
- AV1
- SVT-AV1
- VAAP
Általánosan igaz, hogy elfogadható sebességgel és minőségben dolgozik. A hátránya, hogy nem olyan jól konfigurálható, mintha minőségi formátumba exportálnánk és azt FFmpeg-gel (vagy akármelyik grafikus programmal) átkódolnánk.
A GitHub oldaláról lehet letölteni.
Van hasonló két megoldás, amit érdemes lesz kipróbálni és a fentinél talán jobb skálázhatóságot ad:
x264/x265/ProRes ingyenes plugin:
https://devbuilds.nobaraproject.org/DR-x264-x265-prores.tar.gz
GPU VAAPI h264/h265/AV1 encode plugins:
https://devbuilds.nobaraproject.org/DR-vaapi.tar.gz
Mindegyiket le kell tölteni, majd kicsomagolás után a /opt/resolve/IOPlugins/ mappába másolni. Ez a mappa sima felhasználóként is írható, így nem okoz gondot. Itt már több választási lehetőséget kapunk a minőség terén, bár még mindig nem olyan sokat, mintha a konvertálást választjuk.
AAC hang lehetőséget adó plugin:
Ha sem a tömörítetlen, sem pedig az mp3-as hang valami oknál fogva nem felel meg, akkor erre is van megoldás, a GitHub oldalukról le lehet tölteni és a megszokott /opt/resolve/IOPlugins/ mappába kell másolni tartalmat. Ennél érdekesség, hogy egy install szkript is van, ami megteszi ezt helyetted.
A fenti pluginok már komoly előrelépést adtak, hiszen mp3-as kódolású hangot is használhatunk mentéskor, ami tovább csökkenti a méretet.
Ahogy látni - bár leírások szerint - csak a Stúdió verzióban, de van áthidaló megoldás kikerülni a felesleges korlátozásokat az export terén! A bemásolom és működik módszer lehetővé teszi, hogy gond nélkül telepíteni tudjuk ezeket. Ha a DaVinci Resolve-t használod, akkor marad a konvertálós megoldás. Az kicsit munkaigényesebb, de ez nem nagy ár egy profi program ingyenes használatának. Akinek meg "túl macerás" annak a Cinellera, a Kdenlive és egyéb megoldások teljesen megfelelőek lehetnek.
A fentieket én Nobara Linux, Kde környezet, DaVinci Resolve Studio 20.0.1 alatt 2025 szeptemberében próbáltam ki.
Egy alap videó a témában: https://youtu.be/WG4ICPhR7HA