
A Blender egy szabad(külső hivatkozás), nyílt forráskódú(külső hivatkozás), háromdimenziós grafikai(külső hivatkozás) program(külső hivatkozás). Felhasználható animációs filmek(külső hivatkozás), vizuális effektek(külső hivatkozás) létrehozására, használják művészek, alkalmazható 3D nyomtatásra(külső hivatkozás), interaktív 3D alkalmazások(külső hivatkozás) és videojátékok(külső hivatkozás) létrehozására. A Blender számos operációs rendszerre(külső hivatkozás) elérhető: Microsoft Windowsra(külső hivatkozás), Mac OS X(külső hivatkozás)-re, GNU/Linuxra(külső hivatkozás), IRIX(külső hivatkozás)-re, Solarisra(külső hivatkozás), NetBSD(külső hivatkozás)-re, FreeBSD(külső hivatkozás)-re, OpenBSD(külső hivatkozás)-re és nem hivatalos átiratban BeOS(külső hivatkozás)-ra, SkyOS(külső hivatkozás)-ra, AmigaOS(külső hivatkozás)-re, MorphOS(külső hivatkozás)-ra és Pocket PC(külső hivatkozás)-re.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Blender_(program)(külső hivatkozás)
Honlap: https://www.blender.org/(külső hivatkozás)
Dokumentáció: https://docs.blender.org/(külső hivatkozás)
Magyar nyelven megjelent Blender – látvány és animáció c. könyv (a szoftver 2.78-as változatához): http://blender.fsf.hu/(külső hivatkozás)
A Blender fejlesztői elérhetővé tették a Blender Benchmark(külső hivatkozás) alkalmazást, amellyel a számítógép és a rendszer teljesítménye tesztelhető. Mindez a hardveres és a szoftveres képességek teljesítménytesztje, amelynek eredményeivel a Blender a fejlesztők munkáját segíti. Az adatok gyűjtése és közzététele anonim, azaz személyes adatokat nem tartalmaz:
A Blender Benchmark platformot az átláthatóság és a magánélet védelmére összpontosítottuk. Csak szabad és nyílt forráskódú szoftvereket (GNU GPL) használunk, a tesztelt tartalmak nyilvánosak (CC0), és a tesztek eredményei saját, de anonimizált adatokként - bárki számára ingyenesen letölthetőek és feldolgozhatóak.
Hisszük, hogy a tesztelésre meghívás a legjobb módja annak, hogy a Blender felhasználók közössége a saját teljesítménytesztek eredményeivel járulhasson hozzá a fejlesztésekhez és hozzon létre egy világszínvonalú nyilvános adatgyűjteményt a teljes CG (C for Graphics) ipar számára.
Az alkalmazás használata
A használat célja a teljesítményteszt.
A teszt eredmények
-- offline, saját gépre, helyi könyvtárba és
-- online, Blender személyes fiókba menthetőek.
Az online mentés megosztás is, amely személyes adatokat nem tartalmaz.
A felhasználók a Benchmark alkalmazást letöltve két benchmarkot, a „gyors” vagy a „teljes” teljesítménytesztet futtathatják. A benchmark információkat gyűjt a rendszerről. Ezek az operációs rendszer, a RAM, a grafikus kártyák, a CPU-modell, valamint a rendszer teljesítményéről szóló információk a teszt végrehajtása során. A tesztet követően a felhasználó meg tudja osztani az eredményt a Blender Open Data platformon, vagy az adatokat helyben mentheti. Utóbbi, az online megosztás opcionális lehetőség, azaz nem kötelező.
Az online megosztott adatok ellenőrzése érdekében a benchmark eredmény a felhasználó Blender azonosítójához, fiókjához (ID) társul, azaz a mydata.blender.org(külső hivatkozás) weboldalra lesz feltöltve, ahol a felhasználó a személyes tartalmat szerkesztheti és tovább anonimizálhatja. A Blender ID felhasználónév és a gazdagépnév információk alapértelmezés szerint eltávolításra kerülnek. Egyéb személyes adat nem kerül gyűjtésre.
Az adatok megjelenítéséhez, megosztásához és felfedezéséhez hoztuk létre az opendata.blender.org(külső hivatkozás) weboldalt (Open Data platform). A honlapon tárolt adatok nyilvánosak, minden beküldött teszt után valós időben frissülnek, továbbá könnyen feldolgozhatóak és jól dokumentáltak.
A jövőben más adatkészleteket is tervezünk fogadni. Például a Blender letöltésekről, a telemetria-információkról, stb..
A Blender Benchmark bemutatása: https://www.blender.org/news/introducing-blender-benchmark/(külső hivatkozás)
A Blender Open Data 8 alapelve: https://public.resource.org/8_principles.html(külső hivatkozás) (https://opengovdata.org/(külső hivatkozás))
2018. augusztus 10-én jelenik meg az első teszt, és szeptemberben a weboldal véglegesítve:
https://devtalk.blender.org/t/blender-benchmark-and-open-data-website-feedback/1759(külső hivatkozás)
A Blender Benchmark alkalmazás, a My Data és a Blender Open Data weboldalak működése:
Blender Benchmark
Letöltés: https://opendata.blender.org/(külső hivatkozás)
Az alkalmazás tartalmazza a teszt fájlokat is, azokat tehát nem szükséges letölteni.
A bővülő lista a leírással együtt itt tekinthető meg (demo fájok): https://www.blender.org/download/demo-files/(külső hivatkozás)
Használat
Bontsd ki a letöltött fájl.
Lépj be a kibontott könyvtárba.
Az alkalmazás indításához kattints kétszer az egérrel a blender-benchmark fájlra.
Válaszd ki a „gyors” vagy a „teljes” tesztet. Ahogy tetszik.
Én a „gyors” tesztet futtattam. Csak kíváncsíságból teszteltem, mert tudtam, hogy az „egyedül búslakodó” (Intel) alaplapi videó eszközzel a noteszgépemben olyan új információt biztosan nem tudok meg a gépemről, amit eddig nem tudtam. Alaplapi videó eszközzel (APU) a teszt ... értelmetlen. Egy középkategóriás videókártya (GPU) tulajdonságait viszont annál inkább érdemes tesztelni.
Az alkalmazás indítása (blender-benchmark):
A tesztelési lehetőségek (a Gyors / Quick vagy a Teljes / Complete):
A gyors teszt indítása (két tesztet, demo fájlt tartalmaz):
A teszt elindítva (a bmw27-es teszt van folyamatban):
Tájékoztatás türelmetlenkedőknek, aggodalmaskodóknak, „gyenge” videókártyával rendelkezőknek: a Rendering... Press Esc to stop. felirat alatt látható téglalap egyetlen vonalban halad, terjed, bővül balról jobbra, és ez maga a teszt. Tehát nem olyasforma a történet, mint a Blender alkalmazásban egy-egy kép renderelése, vagyis a téglalap nem fog több vonalban haladni vagy a kép tetejéig.
A teszt az Esc billentyű lenyomásával megszakítható.
A képen már az online mentés és megosztás utáni állapot (nyomd meg a rádiógombot a megosztáshoz ... ugyanezen a helyen):
... a képen látható a Save Locally... elem.
Kiválasztásával a nemrég futtatott teszt eredménye a saját gépedre is menthető. Offline.
Látható az a tájékoztatás is (a kép bal alsó részén), hogy a Blender ID-dal, a fiókodba belépés után, a megosztott adatokat szerkesztheted. Online. Az összes teszt eredményt.
A kedvenc böngésződ ablakában a teszt eredmény sikeres feltöltése után (párosítva lett a Blender ID és a Benchmark kliens):
... siker. Zárd be a böngésző lapot.
A saját tesztem: https://opendata.blender.org/benchmark/8b0e012f-36cd-473f-a261-893556795ba6(külső hivatkozás)
Intel APU, úgyhogy ...
Online mentés és megosztás
Rendelkezned kell Blender fiókkal: https://id.blender.org/login(külső hivatkozás)
Regisztráció: https://id.blender.org/register/(külső hivatkozás)
Azt vettem észre, hogy először be kell lépni a Blender fiókba, és csak belépés után (ha be vagy lépve) lesz sikeres a Blender Benchmark alkalmazásból indított online megosztás kérelem. Ha először a megosztást indítod el, és csak később lépsz be a Blender ID-del, akkor az alkalmazás olyasmi hibát dob, mintha a böngésző vagy a tűzfal blokkolná a kérést. De nem így van.
Offline mentés
A teszt végén a Save Locally... elem megnyomásával.
Enjoy :-)
https://www.youtube.com/watch?v=YbAhn7iKLPc(külső hivatkozás)
Blender
Az alkalmazás telepíthető a tükrökről,
sudo apt-get install blender
vagy használható a hordozható változat, a stable vagy a beta.
Letöltés: https://builder.blender.org/download/(külső hivatkozás)
A használat mindkét verziónál ugyanaz.
Bontsd ki a letöltött fájl.
Lépj be a kibontott könyvtárba.
Az alkalmazás indításához kattints kétszer az egérrel a blender fájlra.
A jelenlegi Beta verzióban a felület beállításai megváltoztathatóak és menthetőek.