Közel tíz évvel a Tegra X2 rendszerchip (SoC) megjelenése után fontos előrelépés történt az open-source Nouveau grafikus meghajtó fejlesztésében. A Pascal-alapú GP10B GPU, amely olyan eszközökben kapott helyet, mint a NVIDIA Jetson TX2, most egy új javítás révén képes lehet a GPU újraórajelezésére (re-clocking). A változtatást Aaron Kling készítette, aki pénteken nyújtott be egy nagyjából 200 soros kódmódosítást.
Az AMD GPUOpen csapata bejelentette a FidelityFX SDK 2.0 fejlesztői készlet megjelenését, amelynek egyik legfontosabb újdonsága a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) technológia beépítése. Ez az új verzió már gépi tanuláson alapuló (ML) neurális renderelési megoldásokat hoz a fejlesztők kezébe, a korábbi FSR 2 és FSR 3 mellett. A hivatalos közlemény szerint a 2.0-ás SDK egy „indulóplatform” az összes új ML-alapú technológiához, beleértve a jövőbeli FSR Redstone funkciókat is. Elsőként az FSR 4.0.2 vált nyilvánosan elérhetővé a fejlesztők számára. Az AMD FidelityFX SDK egy gyűjtemény erősen optimalizált, nyílt forráskódú effektusok (shader és futásidejű kód) együttese, melyet a fejlesztők használhatnak DirectX®12 vagy Vulkan® alkalmazásaik javítására. Az AMD FidelityFX SDK számos effektust tartalmaz.
Az AMD a napokban új firmware-fájlokat töltött fel a hivatalos linux-firmware.git tárházba, amelyek a legújabb RDNA4 architektúrájú, GFX12.0.1 kódnevű „Kicker” grafikus processzort támogatják. Emellett a Linux 6.17 kernelhez is megérkeztek az AMDGPU meghajtó frissítései, amelyek kifejezetten ennek az új változatnak a kezelését teszik lehetővé.
A LACT 0.8.1-es verziója megjelent, és több fontos újdonságot hozott a Rust nyelven írt, GTK felülettel megjelenített, nyílt forráskódú Linuxos GPU vezérlőalkalmazás számára. A LACT célja, hogy pótolja az AMD és Intel hivatalos Linuxos grafikus meghajtói hiányosságát, amelyek nem rendelkeznek saját, natív vezérlőpanellel, hasonlóan az open-source NVIDIA/Nouveau driverekhez.
Egy nemrég közzétett változás óriási lökést adhat az NVIDIA nyílt forráskódú GPU-meghajtójának fejlődéséhez: egy NVIDIA mérnök is társgondozó (co‑maintainer) lett a Rustban írt NOVA‑Core projektben. Ez az áttörés nagy lépés a nyílt libstack (upstream) integrációja felé, és új reménysugárként szolgál a jövőbeli GPU‑illesztőprogramok számára.
A Windows rendszerekhez hasonló, grafikus kezelőfelületek régóta hiányoznak a Linux felhasználók számára a GPU-vezérlési beállításokhoz. Bár az Intel és az AMD hivatalosan nem kínál teljes értékű GUI-t Linuxon, több nyílt forráskódú projekt létezik, amelyek ezt pótolják. Közülük az egyik legígéretesebb és legkorszerűbb megoldás a LACT (Linux Advanced Control Tool), amelynek most jelent meg a 0.8-as verziója, számos új funkcióval.
Az utóbbi években az AMD kevesebb hivatalos dokumentációt tett közzé, helyette inkább az erőforrásaikat az open-source Linux grafikus meghajtó fejlesztésére fordították. Ennek ellenére az új GPU architektúrákhoz kapcsolódó ISA dokumentációt folyamatosan elérhetővé teszik, így segítve azokat a fejlesztőket, akik játékokhoz optimalizálnak shadereket, vagy akik a LLVM AMDGPU backendjén, a GCC AMDGCN fordító backendjén, valamint egyéb fordítókomponenseken dolgoznak.
Az AMD hivatalosan is bejelentette a Radeon RX 9070 és RX 9070 XT grafikus kártyákat, amelyek az új RDNA 4 architektúrára épülnek, és március 6-ától lesznek elérhetők. A bemutatóval együtt megérkezett a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) is, amely gépi tanulással segíti a játékok teljesítményének és képminőségének javítását.
Az NVIDIA hivatalosan is bemutatta a várva várt GeForce RTX 50 „Blackwell” szériát a 2025-ös CES-en, mely komoly előrelépést ígér a grafikus kártyák teljesítményében. Az eddig kiszivárgott információk nagy részét megerősítették a CES 2025 keynote során, ahol a vállalat vezetője, Jensen Huang kiemelte az új széria erősségeit.
A 2025-ös CES rendezvényen nemcsak a HDMI 2.2 specifikációt mutatták be, hanem a VESA is bejelentette az új DisplayPort 2.1b szabvány érkezését. Az új verzió számos fejlesztést kínál, különösen az adatátviteli sebesség és a kábelek teljesítménye terén, miközben továbbra is biztosítja a visszafelé kompatibilitást.
2025. január 6-án a CES rendezvényen jelentette be a HDMI Forum az új HDMI 2.2 specifikációt, amely az év első felében válik elérhetővé a HDMI 2.x szabvány elfogadóinak számára. Az új verzió komoly technikai fejlesztéseket hoz, de továbbra is megőrzi a szigorú licencpolitikát, amely az előző verzióknál is jellemző volt.
A Rusticl, a Mesa projekt Rust alapú OpenCL illesztőprogramja, hamarosan jelentős előrelépést tesz a megosztott virtuális memória (SVM, Shared Virtual Memory) támogatásában, amely több GPU-gyártó hardvere között is működik majd. Karol Herbst, a Red Hat fejlesztője, aki a Rusticl fejlesztésének élvonalában áll, izgalmas híreket osztott meg erről a fejlesztésről.
Megjelent a Steam legújabb, 20242. decemberi hardver- és szoftverfelmérése, amely szerint a Linux felhasználói aránya továbbra is emelkedő tendenciát mutat, így minden idők legmagasabb pontján van, valószínűleg a Steam Deck és a SteamOS felemelkedésének köszönhetően.
Az AMD ROCm 6.3.1 legújabb kiadása új funkciókkal és fejlesztésekkel érkezett, többek között az AMD Instinct MI325X gyorsítók támogatásával és egy egyszerűbb telepítési megoldással. A cikk összefoglalja a kiadás legfontosabb újdonságait.
Az AMD ma megkezdte a Linux 6.14-es kernelciklushoz tartozó AMDGPU és AMDKFD illesztőprogramok frissítéseinek beküldését. Az első frissítési csomag számos új funkciót, fejlesztést és hibajavítást tartalmaz, amelyek célja a grafikus teljesítmény javítása és a legújabb hardverek támogatása.