Jóváhagyják a Sirius és az XM műholdas rádiók egyesülését

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

2008. július 25-én az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) hivatalosan is jóváhagyta a Sirius Satellite Radio és az XM Satellite Radio egyesülését, ezzel megnyitva az utat az új, közös vállalat, a SiriusXM megalakulása előtt. A döntés egy korszak végét és egy új médium születését is jelentette az amerikai műholdas rádiózás történetében. A Sirius és az XM a 2000-es évek elején párhuzamosan indultak el, és mindkét vállalat célja az volt, hogy az autós és otthoni hallgatók számára hirdetésmentes, kiváló minőségű, tematikus rádióadások széles választékát kínálják, műholdas technológián keresztül, előfizetéses alapon. Az XM volt az első, amely 2001-ben elindította szolgáltatását, őt követte a Sirius 2002-ben. Az évtized közepére mindkét cég hatalmas összegeket költött tartalomra – például a Sirius szerződtette Howard Sternt, a híres (és hírhedt) rádiós személyiséget, míg az XM például a Major League Baseball közvetítési jogait szerezte meg.

Bár technikailag és kínálatban is különböztek, a két szolgáltatás alapvetően ugyanazt a közönséget célozta meg – emiatt jelentős párhuzamos költségeik és versenyük volt, amely hosszú távon nem bizonyult fenntarthatónak. A két cég már 2007 februárjában bejelentette egyesülési szándékát, ám az FCC és az Igazságügyi Minisztérium részéről közel másfél évnyi vizsgálat és vita előzte meg a döntést, mivel a hatóságok attól tartottak, hogy a két legnagyobb – és gyakorlatilag egyedüli – műholdas rádiószolgáltató egyesülése monopóliumot eredményezne.

A jóváhagyás feltételei és következményei

Az FCC végül szigorú feltételek mellett engedélyezte az összeolvadást. A Sirius és XM vállalta, hogy:

  • 3 éven át nem emelik az előfizetési díjakat,
  • lehetőséget biztosítanak a felhasználóknak arra, hogy csomagolt formában kedvezményesen választhassanak csak az egyik hálózat kínálatából,
  • valamint, hogy egyes csatornáikat ingyenesen elérhetővé teszik vészhelyzeti közlemények számára is.

Az egyesülés után létrejövő SiriusXM mára az egyik legnagyobb előfizetéses audióplatform az Egyesült Államokban, több mint 30 millió előfizetővel, több száz csatornával, és a podcastok, online rádiók, sőt a streaming szolgáltatások piacán is megvetette a lábát. A cég azóta olyan partnerekkel működött együtt, mint a Pandora, és jelentős szereplője lett a digitális médiaiparnak.

A Sirius és az XM is saját műholdflottával rendelkezett, amelyek geostacionárius pályán keringtek a Föld körül, és onnan sugározták a jeleket az Egyesült Államok teljes területére. Ez lehetővé tette, hogy a hallgatók autóban, országon belül utazva, folyamatos rádiójelet kapjanak, anélkül, hogy helyi frekvenciák között kellene váltaniuk – ami forradalmi újítás volt a hagyományos földi rádióadókhoz képest.