A Valve közzétette a legfrissebb Steam Hardware & Software Survey eredményeit 2025. szeptemberre vonatkozóan. A számok ezúttal is érdekes képet mutatnak a különböző operációs rendszerek, CPU-k és GPU-k elterjedtségéről, és jól látszik, hogy a Linux továbbra is lassan, de biztosan növeli részesedését a játékosok körében. Amint azt a dedikált Steam Tracker rendszeren is látni lehet, a Linux felhasználói aránya a Steam-en már tartósan 2,5% felett van, és szinte folyamatos növekedést látunk.
A Wine 10.16 egyik legfontosabb fejlesztése az NTSync támogatásának véglegesítése. Ez a mechanizmus egy új, a Linux 6.14-ben bevezetett kernelmodult használ, amely a Windows NT szinkronizációs primitívjeit képes natívan kezelni. A cél: jobb teljesítmény és kompatibilitás több szálas alkalmazások (különösen játékok) esetén. A támogatás még nem teljes, de az ehhez szükséges előkészítő foltok most már bekerültek a kódba, és a teljes funkció a következő hónapokban várható.
Az NTSYNC driver bevezetése nagy lépés a Windows-játékok Linux alatti teljesítményének javítása felé. Amint a hiányzó javításokat és funkciókat beépítik, a játékosok komoly teljesítményjavulásra számíthatnak. Ez újabb lendületet adhat a Linux-alapú játékrendszerek és a Proton népszerűségének, lehetővé téve a Windows-platformon elérhető játékok szélesebb körű támogatását. Az NTSYNC-hez kapcsolódó fejlesztések beépítése kulcsfontosságú lesz a jövőbeni Linux-kiadások számára, és a Linux-közösség reménykedik, hogy a következő verziókban már teljes mértékben működőképes lesz. Az NTSYNC célja, hogy a Windows NT szinkronizációs mechanizmusait hatékonyabban emulálja Linux alatt, ami kulcsfontosságú a Windows-játékok sima futtatásához Wine vagy Proton környezetben. Az ilyen szinkronizációs primitívek pontos implementációja drámai teljesítményjavulást hozhat, különösen játékok esetében.
A Wine Project legújabb karbantartási kiadása, a 10.15-ös verzió, ismét közelebb hozza a Windows-alkalmazások zökkenőmentes futtatását Linuxon és macOS-en. A frissítés főként Unicode-kompatibilitást, nagyobb archívumtámogatást és számos hibajavítást hoz, amelyek régóta fennálló problémákat szüntetnek meg.Az egyik legfontosabb újdonság, hogy a Wine Unicode karaktertáblái frissültek a 17.0.0-s verzióra, így a rendszer a legújabb Unicode-szabvány szerint működik.
A Linux operációs rendszeren futó játékok világa dinamikusan fejlődik, és ebben a folyamatban a DXVK kulcsszerepet játszik. Ez a szoftveres réteg teszi lehetővé, hogy a Windows-játékok gond nélkül fussanak a Linuxon, kihasználva a modern Vulkan API előnyeit. A legújabb, 2.7.1-es verzió egy kisebb karbantartási frissítésnek tűnhet, de a benne rejlő javítások és optimalizációk jelentős előrelépést hoznak, különösen a régebbi DirectX 9-es (D3D9) címek esetében.
A VKD3D 1.17 a Wine projekt legújabb verziójaként jelent meg, amely a Direct3D 12 API-t Vulkanra ülteti át. A VKD3D az upstream Wine része, és különbözik a Valve által a Protonhoz készített VKD3D-Proton verziótól, amely a Steam Play keretében kerül szállításra. A 1.17-es kiadás legfontosabb újdonsága az HLSL shader támogatás kiterjesztése a thread group shared memory-re, ami elősegíti a hatékonyabb párhuzamos számításokat.
Megjelent a Wine 10.13, amely a 10.x sorozat tizenharmadik karbantartási frissítése. A kiadás számos fejlesztést tartalmaz a játékok futtatásában, a kriptográfiai algoritmusok támogatásában és a Windows Runtime kezelésében. Emellett több mint harminc hibát javítottak, köztük népszerű játékok és alkalmazások problémáit is. A Wine projekt – amely egy népszerű kompatibilitási réteg, lehetővé téve a Linux- és macOS-felhasználók számára Windows-alkalmazások futtatását.
Az elmúlt évben a Bottles projekt, amely népszerű kompatibilitási rétegként szolgál Windows szoftverek Linux alatti futtatásához, nehéz időszakot élt át. A fejlesztés pénzügyi nehézségekkel küzdött, ami komolyan visszavetette a haladást. Július elején a vezető fejlesztő, Mirko Brombin őszintén beszámolt a projekt súlyos anyagi helyzetéről, és a nyílt forráskódú közösség támogatását kérte.
A Valve legfrissebb Proton 10.0-2 béta kiadása számos játékhibát javít, bővíti a támogatott címek listáját, és komoly előrelépést hoz a VR, DLSS, kontrollerkezelés, videolejátszás, hálózati csatlakozások és rendszerkompatibilitás területén. Ez a frissítés a Steam Play felhasználóinak kínál jobb élményt Linuxon, különösen az új Intel CPU-kon, Waylanden és a Steam Decken.
A Wine 10.12 kiadása újabb fontos lépés a Windows-alkalmazások Linux és macOS alatti zökkenőmentes futtatásában. A Wine Project 10-es verzióágának tizenkettedik karbantartó kiadása számos technikai újítást és hibajavítást tartalmaz, amelyek különösen a játékosok, fejlesztők és grafikai alkalmazások felhasználói számára lehetnek jelentősek. A Wine egy szoftverréteg, amely lehetővé teszi, hogy Windows-alkalmazásokat futtassunk Linuxon, míg a Proton kifejezetten a Windows-játékok kompatibilitásának javítására lett optimalizálva Linuxon.
A Valve közzétette a 2025. júniusi Steam hardver- és szoftverfelmérés adatait. A Linux játékosok aránya ezúttal enyhe visszaesést mutat, ugyanakkor a SteamOS és Arch-alapú disztribúciók továbbra is tartják, sőt erősítik pozíciójukat.
A Wine és Linux alatt futó Windows-játékok teljesítményének egyik kulcseleme, a DXVK legújabb, 2.7-es verziója most vált elérhetővé, és számos fontos újítással, hibajavítással, valamint játékkompatibilitási fejlesztéssel érkezik. A DXVK egy olyan Vulkan-alapú implementáció, amely a Direct3D 9, 10 és 11 API-kat fordítja le Vulkanra, így lehetővé téve, hogy a Windows-játékok hatékonyan fussanak Linuxon, főként a Wine vagy Proton környezetekben.
Megérkezett a Wine 10.11, amely nemcsak számos játékhibát javít, hanem előkészíti az utat a Linux kernel új szinkronizációs rendszeréhez, az NTSync támogatásához. A frissítésben többek között a Fallout 3, C&C Generals: Zero Hour, osu! és Genshin Impact hibáit is orvosolták. A Linux 6.10-ben debütáló NTSYNC driver a Windows NT szinkronizációs primitívek emulálására lett kifejlesztve, hogy a Wine és a Steam Play (Proton) alapú Windows-játékok futtatása Linux alatt sokkal hatékonyabb és gyorsabb legyen.
A Fedora Linux közössége által javasolt 32 bites csomagok eltávolítása komoly hatással lehet a Linuxos játékosokra, különösen a Bazzite disztribúció felhasználóira. A Bazzite egy olyan Fedora-alapú operációs rendszer, amely kifejezetten a játékosok igényeire van szabva, és a SteamOS alternatívájaként szolgál. A disztribúció célja, hogy zökkenőmentes élményt nyújtson a Steam, Lutris és más játékplatformok használatához Linuxon, különösen kézikonzolos eszközökön, mint a Steam Deck.
Az Arch Linux fontos változtatást hajt végre: a wine és wine-staging csomagok ezentúl tisztán WoW64-alapú (pure WoW64) formában érhetők el, ami megszünteti a multilib tárolóra való hagyományos függőséget.