RADV

kami911 képe

Vulkan 1.4.325 – Új kiterjesztés: típus nélküli mutatók a shaderekben

A Vulkan 1.4.325 verzió pénteken jelent meg, és egy fontos újdonságot hozott: a VK_KHR_shader_untyped_pointers kiterjesztést, amely lehetővé teszi a típus nélküli mutatók (untyped pointers) használatát a shaderekben. A kiterjesztés a SPIR-V SPV_KHR_untyped_pointers bővítményre épül, és alternatívát kínál az eddigi szigorúan típushoz kötött mutatókkal szemben. A típus nélküli mutatók lényege, hogy a shader-kód átértelmezheti (reinterpretálhatja) a memóriában tárolt adatokat és atomi műveleteket anélkül, hogy a változó deklarált adattípusához kellene ragaszko

kami911 képe

A Mesa 25.2 megérkezett: Vulkan 1.4 támogatás PanVK-hoz, X11 DRI2-támogatás eltávolítva

Megérkezett a Mesa 25.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A 2025-ös év harmadik jelentős frissítése, amely tovább bővíti a Vulkan és OpenGL támogatásokat, valamint több fontos fejlesztést és hibajavítást tartalmaz.

kami911 képe

Mesa 25.1.6 és Mesa 25.2.0 RC1 elérhető Linux grafikus meghajtókhoz

A Mesa projekt kiadta a 25.1.6-os verziójú hibajavító frissítést, valamint a 25.2.0 első Release Candidate (RC1) verzióját, amelyek a nyílt forráskódú Linux grafikus meghajtók továbbfejlesztését szolgálják.

kami911 képe

Az NGG fejlesztések időben bekerültek a Mesa 25.2-be – Új lendületet kapnak az AMD Radeon driverek Linux-on

A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.

kami911 képe

Hibajavításokra fókuszál a Mesa 25.1.5 – stabilabb Vulkan, javuló játékélmény Linux alatt

Az új Mesa 24.3.1 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében,

kami911 képe

A Mesa 25.1-et könnyebb telepítése Ubuntu 25.04-re

Mostantól könnyebben telepíthető a Mesa 25.1-es verzió az Ubuntu 25.04 legújabb kiadásán, valamint annak származékain, mint a Kubuntu és más Ubuntu-alapú disztribúciók. Ez főként annak köszönhető, hogy frissült a kisak által karbantartott PPA, amely révén egyszerűbbé vált a Mesa 25.1 telepítése. Ez jelentős előrelépés, hiszen korábban a legfrissebb Ubuntu kiadásokon a PPA tárolási korlátai miatt nem volt támogatott a frissítés.

kami911 képe

A RADV Vulkan illesztőprogram BFloat16 támogatása a Mesa 25.2-ben

A Vulkan API tovább fejleszti képességeit a modern számítási igényekhez, és egy újabb jelentős fejlesztés a BFloat16 (BF16) adattípus támogatása, amely egyre fontosabb szerepet kap a gépi tanulás (ML) és mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásokban. Március végén a Vulkan 1.4.311-es verziója bevezette a VK_KHR_shader_bfloat16 kiterjesztést, amely lehetővé teszi a BF16 műveletek végrehajtását SPIR-V shadereken keresztül SPV_KHR_bfloat16 használatával.

kami911 képe

Mesa 25.1: PanVK fejlesztések és Vulkan 1.4 támogatás

Megérkezett a Mesa 25.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 25.1 mint a 2025-ös év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott. A Mesa 25.1 megjelenésével új Vulkan és OpenGL támogatások érkeztek, beleértve a Vulkan 1.4-et, OpenGL 4.6-ot és számos új meghajtó frissítést.

kami911 képe

Mesa 25.0: Új funkciók és Vulkan 1.4 támogatás a nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramokban

Az új Mesa 25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.

kami911 képe

AMDGPU VirtIO natív támogatás: natív AMD-illesztőprogramok virtuális gépeken belül

A Mesa 25.0 jelentős újítással bővült: az AMDGPU natív kontextustámogatása a VirtIO környezetekhez, amely lehetővé teszi a natív OpenGL és Vulkan grafikus illesztőprogramok használatát vendég virtuális gépeken belül. Ez a fejlesztés jobb teljesítményt nyújt az AMD grafikus kártyákon futtatott VM-ek számára, és ígéretes előrelépést jelent a virtuális gépes grafikai teljesítmény terén.

kami911 képe

Megjelent a Mesa 24.3.1 nyílt forráskódú Linux grafikus illesztőprogram

A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.

kami911 képe

A Vulkan 1.4 megjelent: kötelezővé tett kiterjesztések és jobb 8K renderelés

A Khronos Group a SIGGRAPH Asia rendezvényen jelentette be a Vulkan 1.4 specifikáció kiadását, amely új szintre emeli a grafikai teljesítményt és a hordozhatóságot. A frissítés számos korábban opcionális funkciót kötelezővé tesz, növeli a hardveres minimumkövetelményeket, és garantálja a 8K renderelés támogatását akár nyolc különálló renderelési célponttal.

kami911 képe

Mesa 24.3: Javítások népszerű videojátékokhoz és bővített grafikus támogatás Pi-hez is

A Mesa 24.3 verziója váratlanul korábban érkezett, egy hét előnnyel a tervezett kiadási időponthoz képest, mivel nem jelentkeztek jelentős hibák, és jelentős újításként bevezeti a Vulkan 1.3 szabványnak való megfelelést a V3DV grafikus meghajtóhoz, amely a Raspberry Pi 4 és Raspberry Pi 5 eszközökhöz készült. Ez komoly grafikai teljesítménynövekedést jelenthet a Raspberry Pi OS operációs rendszer számára a következő frissítés alkalmával. Ezenkívül a V3DV meghajtó támogatja a VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction nevű Vulkan kiterjesztést is, amely további rugalmasságot biztosít a shader (árnyaló) programozáshoz. Ez a negyedéves kiadás számos újítást hozott az open-source Vulkan-illesztőprogramokban, az OpenGL-illesztőprogramok finomításában, valamint a 3D-s felhasználói tér kódjában. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.

kami911 képe

Jelentős teljesítményjavulás a RADV driverben az AMD FSR2-vel

A Valve mérnöke, Samuel Pitoiset jelentős teljesítménynövekedést ért el a Mesa RADV driver számára az AMD FidelityFX Super Resolution 2 (FSR2) használatakor. Ezzel a frissítéssel a nyílt forráskódú RADV driver lényegesen hatékonyabbá vált, és közelebb került az AMD hivatalos Vulkan driverének teljesítményéhez.

kami911 képe

Új fejlesztések az AMD RDNA4 és Intel Xe2 grafikus kártyák támogatásához, Vulkan optimalizációk és shader cache javítások

A Mesa 24.2 egy átfogó frissítés, amely számos újítást és optimalizációt hoz a modern grafikus rendszerek számára. Az AMD RDNA4/GFX12 és Intel Xe2 támogatásának előkészítése, a Vulkan API optimalizációk, az új shader cache implementáció, valamint a Raspberry Pi 5 és a CPU-alapú rendszerek számára készült fejlesztések mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Mesa 24.2 egy kiemelkedő verzió legyen. Ezek az újítások nem csak a teljesítményt javítják, hanem a jövőbeli játékok és alkalmazások számára is stabil alapot biztosítanak. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.

Oldalak

Feliratkozás RSS - RADV csatornájára